Lisa Gregoor

Lisa Gregoor, geboren op 04-01-1992, woonachtig in Etten, gelderland. Samen met haar paarden. Lisa komt niet uit een paardenfamilie, maar haar liefde voor paarden is al op jonge leeftijd ontstaan. Vanaf haar 5e begon ze met paardrijden op een manege. Een jaar later kreeg ze een lease paard, hierdoor is ze gaan leren wat het is om een paard te hebben en wat er allemaal bij komt kijken. Op haar 18e kocht ze haar eerste eigen paard, Stalingy, een toen 3 jarige haflinger. Ze kocht een haflinger omdat ze recreatief wilde rijden. Uiteindelijk begon het rijden van wedstrijden toch te kriebelen en heeft ze een startpas aangevraagd. De B en L vlogen ze door, maar bij de M werd het moeilijker, het rijden voelde vaak zo gedwongen, alles eraan doen om hem maar in een goede houding te krijgen. Ze leerde kennis maken met de academische rijkunst, een voor haar logische manier om je paard dressuurmatig op te leiden. Van grondwerk naar rijden.

Op 9 november 2017 is ze gestart met de opleiding academische rijkunst aan de Human en Horse Academy. In december 2020 behaalde ze haar diploma. De grootste reden dat ze de opleiding is gaan doen is om van haarzelf een betere trainer te maken. Zoals Lisa zegt: Ik heb geen atletische paarden maar toch ambities. Ik wil op een goede en gezonde manier mijn paarden trainen en eruit halen wat erin zit. Naast het trainen van haar eigen paarden is Lisa ook actief in het geven van lessen. Ze wil paarden begrijpen; waarom bepaalde dingen wel of juist niet lukken en hun op een gezonde manier hun lijf leren gebruiken, zonder dwang.

Sinds september 2015 traint ze haar paarden onder andere via de Art2ride methode. Het systeem is gebaseerd op de klassieke principes en het juiste basiswerk. Je paard moet ontspannen, ritmisch, met impuls, soepel en over de rug zijn: hij moet zijn rug gebruiken. Wanneer een paard in de stretch goed genoeg is, zijn we klaar om verder te gaan ontwikkelen, na een arbeidspositie waarbij altijd aan de 4 principes wordt gewerkt: ontspanning, soepelheid, verbinding en juist gebruik van de bovenlijn. Hoe sterker het paard wordt, hoe beter hij in de oprichting kan lopen. Van nature heeft een paard een holle rug, wanneer wij daar als ruiter op gaan zitten wordt deze nog holler, omdat wij willen dat een paard ons op een zo gezond en goed mogelijk manier kan dragen willen wij de rug van het paard bol maken.

De academische rijkunst spreekt haar erg aan omdat je het paard eerst alles vanaf de grond aanleert voordat je je paard de oefening onder het zadel vraagt. Eerst leer je je paard in balans te lopen en in balans oefeningen uit te voeren. Voor het paard is dit makkelijker omdat hij het ruitergewicht niet hoeft te dragen. Wanneer hij het correct vanaf de grond kan en de gewenste beweging/oefening begrijpt, wordt het ook makkelijker voor het paard met het ruitergewicht. Een ruiter zit namelijk 9 van de 10 keer ook niet in balans, waardoor het voor het paard moeilijker wordt om in balans te komen. Een paard wordt getraind om op een gezonde manier een ruiter te kunnen dragen. Dressuur is gemaakt voor het paard.

Ik probeer mezelf doormiddel van masterclasses, cursussen, scholingen en trainingen te blijven ontwikkelen in de paardenwereld. Je bent nooit uitgeleerd. Ik maak deel uit van het PR-team en show-team van de KVTH Nederland en promoot het ras van de haflinger en het trekpaard tijdens verschillende grote evenementen in Nederland door middel van shows. Voor mij is het allerbelangrijkste in het trainen van paarden, dat ik wil dat mijn paarden een happy atleet zijn. Ik wil zoveel mogelijk binnen hun eigen mogelijkheden werken en ze natuurlijk wel uitdagen om steeds een stapje verder te gaan. Ik vind het belangrijk dat ze hun lijf op de juiste manier gebruiken zodat ik zolang mogelijk plezier van mijn paarden heb. Het correct opleiden van een paard tot het hoogste niveau duurt jaren. Opleiding: Academische rijkunst afgerond 2020. Clinics: Art2ride. Online training: Dressage Pro, Rien van der Schaft. Mijn trainers: Romy Huisman, Noor Tanger, Greetje Hakvoort, Dennis schurink & van de Schaft.